menu

Nieuws

Komend jaar start ombouw Vlaszak naar ‘stadsparkachtige’ omgeving

foto
Titia Burke
De Vlaszak in april 2016: vooral veel asfalt en stenen.
Wijnand Nijs

BREDA - Breda gaat komend jaar de Vlaszak ombouwen naar een ‘stadsparkachtige’ omgeving. Het gaat om de weg tussen de Boschstraat en het Kloosterplein. Gelijkertijd verhuist de ingang van de parkeerplaats Vlaszak/Beyerd naar de Kloosterlaan.

Dat schrijft wethouder Alfred Arbouw mede namens zijn collega Boaz Adank. De ruimte die ontstaat door verplaatsing van de ingang van de parkeerplaats, een besluit dat al eerder werd genomen, wordt gebruikt voor meer verblijfsruimte en groen. “Uiteraard zullen we de omwonenden meenemen in het ontwerpproces van deze ingreep.”

Breda plant de start van de werkzaamheden nadat de laatste bouwwerkzaamheden aan de Gasthuyspoort op de plek van het voormalige Hendriks Meubelpand zijn afgerond.  Naar verwachting is dat medio 2018. “Op dat moment zal het tussenliggende plein, waar Veemarktstraat en Catherinastraat bijeen komen, een nieuwe inrichting krijgen”, schrijft Arbouw. “Onderdeel daarvan is een moderne verbeelding van de oude Gasthuispoort tot de stad, waarvan de restanten nog ondergronds aanwezig zijn.”

De herinrichting van de Vlaszak is onderdeel van wat de gemeente de ‘Oostflank’ noemt. In de brief maakt Arbouw duidelijk dat over een definitieve inrichting van de andere delen, zoals Oude Vest, Akkerstraat, Kerkstraat, Houtmarkt en Keizerstraat de komende jaren nog geen beslissing valt te verwachten. In de oorspronkelijke plannen zouden Kerkstraat en Akkerstraat al wel eerder worden uitgevoerd.

Dat dit deel nog niet wordt aangepakt, heeft te maken met de verkeersdruk op met name Oude Vest en Keizerstraat, maar ook met de transformatie van het voormalige KPN-gebouw, de Houtmarktpassage en het Molsparkeerterrein. “Zodra bekend wordt welke vraag deze ontwikkelingen op de aangrenzende openbare ruimte hebben, is het opportuun om de herinrichting uit te werken en te realiseren.”

Ook verwacht Arbouw dat ontwikkelingen op het gebied van individuele mobiliteit en openbaar vervoer van invloed kunnen zijn op de inrichting van het openbaar gebied. “We verwachten dat de komende jaren veel duidelijk zal worden over deze ontwikkelingen.”