menu

Nieuws

Kinderen leren programmeren met Bredaas initiatief Code.Music

foto
Radio 538
Armin van Buren reikte de prijs voor de eerste editie van Code.music uit aan de winnende school De Wegwijzer.
Wijnand Nijs

BREDA - Het zat de Bredase tech-onderneemster Janneke Niessen niet lekker dat geen enkele Bredase school zich had aangemeld voor Expeditie Micro:Bit. Terwijl kennismaken met programmeren zo belangrijk is. Daarom bedacht ze met Jody Pietersz en Lijsbeth van Kessel Code.Music.

Met succes. Vijftien basisscholen deden mee aan het project waarbij in totaal 750 leerlingen kennis maakten met de basisbeginselen van programmeren. Ze deden dat door met de Micro:Bit aan de slag te gaan en een uit twaalf led-lampjes bestaande Neopixel te programmeren.

Samen met Pietersz en Van kessel ging ze aan de slag vanuit FutureNL, dat lespakketten ontwikkelt voor basisscholen en dat achter Expeditie Micro:Bit zat. “We zijn gaan kijken hoe we de Bredase scholen konden activeren en benaderen. Een van de docenten (Michiel Marinissen) van de Dr de Visserschool heeft ons daarbij geholpen.”

Die hulp zat hem vooral in de benadering van docenten. “Wij komen uit het bedrijfsleven en weten niet hoe het binnen scholen werkt, waar tijd voor is, hoe docenten elkaar kunnen tippen.”

De drie vonden de juiste toon. Letterlijk. De sleutel bleek in de muziek te liggen. “Dat is wat kinderen leuk vinden, wat zowel jongens als meisjes aanspreekt en wat past bij Breda. Twee van de topvijf DJ’s uit de wereld komt uit Breda en vijf uit de top 100.”

Daar rolde een lesprogramma uit waar muziek licht en creativiteit samenkwamen. “Het doel was dat de kinderen uiteindelijk een filmpje zouden maken waarin ze middels een performance met muziek hun programmeer skills lieten zien met de Micro:Bit en Neopixel.”

Tijdens 538Koningsdag mochten de drie scholen die het tot de finale hadden geschopt een kijkje backstage nemen waar Armin van Buuren de prijzen uitreikte. De Wegwijzer won uiteindelijk, voor Zandberg en Laurentius. Maar belangrijker was de deelname, stelt Niessen. Daarom waren alle scholen ook uitgenodigd voor 538Koningsdag en mochten ze de dag ervoor een kijkje achter de schermen nemen om te zien hoeveel technologie er komt kijken bij het organiseren van een dergelijk event. “Er gebeurt zoveel op dit gebied in de Randstad, maar Nederland is veel groter. Ik vond dat er ook wat daarbuiten moest gebeuren.”

Want dat is nodig, geeft Niessen aan. “65 procent van de kinderen die nu op de basisschool zitten, heeft later een baan die nu nog niet bestaat.” Digitale vaardigheden zijn daarbij enorm belangrijk, vertelt de onderneemster. “Het leert kinderen zich op een hele nieuwe manier creatief te uiten en programmeren leert ze bijvoorbeeld creatief en logisch te denken.”

Het is niet per se het doel de kinderen massaal tot programmeur op te leiden. “Dit draagt bij aan het ontwikkelen van vaardigheden waar ze later in elk beroep profijt van hebben”, vertelt ze. En dat moet op school. “Om ervoor te zorgen dat alle kinderen dezelfde kansen krijgen. En over een aantal jaar is het programmeren een verplicht onderdeel van het lesprogramma.”

Als het aan Niessen ligt, krijgt Code.Music een landelijk vervolg. “De combinatie creativiteit en programmeren blijkt heel goed te werken en is ontzettend leuk.” Voor de scholen in Breda is er ook een vervolg. De leraren kunnen workshops bijwonen van FutureNL over digitale vaardigheden en uiteraard kunnen ze gebruik maken van al het fantastische lesmateriaal dat gratis beschikbaar is.”