menu

Nieuws

‘Titel beste Binnenstad kan binnenstad impuls geven’

foto
Wijnand Nijs
Het van Coothplein in 2015.
Wijnand Nijs

BREDA - Breda heeft de nominatie voor de titel Beste Binnenstad 2017-2019 te pakken. Eind november wordt duidelijk of de Parel van het Zuiden het wint van Arnhem. Dat zou mooi zijn, zegt Koert Vermeulen van het Ondernemersfonds. “Wat dat levert gegarandeerd extra bezoekers op.”

Breda stelde afgelopen zomer een bidbook samen waarin het aangaf waarom de stad zou moeten meedingen naar de titel. Dinsdag kwam het verlossende woord dat de nominatie binnen was. Koert Vermeulen, manager van het Ondernemersfonds Binnenstad, geeft aan dat die nominatie het resultaat is van werk dat is verricht. “De prijs wordt toegekend op wat je op twaalf vlakken de afgelopen twee jaar hebt gepresteerd. Kennelijk doen we dat goed.”

De daadwerkelijke titel kan de Bredase economie een zetje geven, weet Vermeulen. “Allereerst voor de goede naam van Breda. We scoren iedere keer goed tot zeer goed, maar Beste Binnenstad is een van de hoofdprijzen. Je hebt dan twee jaar lang die titel en dat levert gegarandeerd mensen op, want kennelijk heb je je zaakjes goed op orde.”

Woensdagmiddag vatte wethouder Boaz Adank bij de aftrap van de campagne naar de titel nog even samen wat er op  korte termijn moet gebeuren om de stad er spik en span uit te laten zien als de jury op 27 oktober een bezoek brengt aan de stad. “Wij als overheid verwijderen graffiti, zorgen dat de stoeptegels recht liggen. Maar we moeten het samen doen. Ondernemers moeten dienstverlenend en gastvrij zijn, evenementen moeten laten zien dat ze van topkwaliteit zijn. Wij moeten samen laten zien dat we die titel voor Beste Binnenstad echt verdienen.”

Ondernemer Marijn van Dijke, in de stad actief met Bootje Varen Breda, Strand Binnen en Zwart, onderstreept de noodzaak van zo’n titel vanwege de aantrekkingskracht op bezoekers. “Wij zitten in de uitjesmakt. Voor ons is dat ontzettend belangrijk.” Hij verwijst naar de bezoekcijfers. “In 2008 waren er vier miljoen toeristen, 2015 twee miljoen. Nu hebben we de stijgende lijn weer te pakken. Als we nu kunnen doorpakken doordat we Beste Binnenstad worden, dan komen we weer op een mooi niveau uit.”

Om als stad nieuwe bezoekers aan te trekken, moet iedereen zijn best doen, stelt de ondernemer. “Wij proberen continu super creatieve en vernieuwende uitjes neer te zetten zodat de gast van buiten Breda naar Breda toekomt. Dat is waar wij goed in zijn. Als heel de stad dat doet, hebben mensen een reden om naar Breda te komen.”

De komende zes weken, tot het bezoek van de jury, worden spannend. “De jury moet tijdens het bezoek een bevestiging krijgen van wat in het bidbook staat”, geeft Vermeulen aan. Daarnaast is een deel ook gebaseerd op de mate waarin een stad de inwoners meekrijgt. “Want voor het eerst kan het publiek stemmen.”

Adank besloot zijn praatje met de oproep aan alle ondernemers om ook vooral te zorgen dat iedereen zijn stem uitbrengt. “Daarmee moeten we ze helpen. Dan heb ik goede hoop dat we 23 november een feestje kunnen vieren.”