menu

Nieuws

Breda Brengt Het Samen: ‘Een stadsslogan geeft richting en energie’

foto
Wijnand Nijs
De varianten van de kruizen in de nieuwe stadsslogan van Breda.
Wijnand Nijs

BREDA - Breda Brengt Het Samen. Dat is de nieuwe slogan waarmee de stad zich naar buiten toe presenteert. Is het een goed idee, zo’n slogan? En is deze slogan goed? En wat te denken van de drie in te vullen kruizen?

“Het is goed dat zo’n slogan is ontwikkeld”, stelt Mitchell Droog, docent bij de opleiding communicatie aan Avans en vakmatig bezig met branding en positionering. “Daarin kun je scherp neerzetten waarin een stad zich wil onderscheiden. Zo’n slogan geeft richting en energie. Met een slogan wordt iedereen uitgenodigd na te denken over de toekomst van de stad.”

Karakterbeschrijving
Arend Hardorff, directeur van de Academy for Leisure van NHTV en vrijetijdswetenschapper is eveneens positief. Hij ziet twee sterke kanten van Breda Brengt Het Samen. “Sterk is dat het een karakterbeschrijving is en dat het niet aan één ding refereert. Breda heeft immers niet één sector die eruit springt, zoals de Haven in Rotterdam of Design in Eindhoven.”

Het goed verkopen van een stad is een vak op zich. “Een stad is geen product, zoals bijvoorbeeld scheermesjes”, geeft Droog aan. “Daarbij kun je een heldere positionering en propositie maken. Een stad is anders, die is van iedereen, met tientallen verschillende stakeholders. Inwoners, bedrijven, gemeente: iedereen wil iets anders.”

Kruizen
Dat laatste lijkt ook de gedachte achter de drie door de stad zelf in te kleuren kruizen die bij de slogan horen. “Een mooie manier om te laten zien hoe gevarieerd de stad is”, geeft vormgever Stef Goedhart aan. “Het middelpunt van de twee banen in het kruis verbeeldt het samenkomen.”

Ook volgens Hardorff is het ontwerp van het logo, met de drie kruizen, een sterk punt. “Je nodigt het publiek uit ermee te gaan spelen, het nodigt uit tot co-creatie.” Daarbij ziet hij nog wel een uitdaging. “Hoe zorg je dat dit ook echt gebeurt? Welke trigger komt er om ermee te gaan spelen? Komt er een wall of fame voor de ontwerpen?” Goedhart ziet niet zo zeer een uitdaging als wel een valkuil. “Je moet misschien uitkijken als er dingen in de kruizen komen die je als stad niet wilt, wapens bijvoorbeeld.”

'Iedereen vindt er iets van'
Na de presentatie een week geleden kwamen meteen de reacties los. Niet vreemd, stelt Droog, de stad is van iedereen. “En iedereen vindt er iets van. Dat heeft ook met de eigen interpretatie te maken.” Om te beoordelen of een slogan goed is, moet je een aantal criteria vaststellen. “Wat betekent dit voor bedrijven, bezoekers, toekomstige bezoekers en inwoners”, somt hij op. “Dan kun je een neutrale waardering geven.”

En wat is de conclusie van Droog? “Het is een goede slogan, die nog wel invulling behoeft. Maar dat hoort ook, er moet ruimte zijn voor alle stakeholders. Nu is het zaak ermee aan de slag te gaan.” Want: “Steden die niet nadenken over hun identiteit staan op achterstand.”

Hardorff heeft de slogan inmiddels ook een paar dagen kunnen  proeven. “Een minpuntje is het woordje het. Wat is het, dat vraag je je af. Breda Brengt Het Samen, dat zijn geen woorden die erg blijven hangen.” Goedhart heeft daar ook zijn bedenkingen bij. Toch is hij positief: “Het idee is goed, maar je moet het wel doortrekken.”

Promotievideo Breda Brengt Het Samen