menu

Nieuws

Duurzaam ondernemen: 60.000 euro per jaar besparen, met afval

foto
Stefanie Vermeulen
Roel Wouterse en Ad Boerefijn van Van Tilburg Bastianen
Bredavandaag logo
Stefanie Vermeulen

BREDA - In 2044 wil Breda energie-neutraal zijn. 40% van de CO2 emissie in Breda komt van bedrijven. In deze serie belichten we grote en kleine Bredase ondernemers. Welke stappen nemen ze om die uitstoot terug te dringen? En waar lopen ze tegenaan?  Deel 4: Roel Wouterse en Ad Boerefijn van Van Tilburg-Bastianen Groep.

Van Tilburg-Bastianen Groep, opgericht in 1934 door het echtpaar meneer Tilburg en mevrouw Bastianen. Met ruim vijfhonderd medewerkers en zes werkmaatschappijen is de autodealer uitgegroeid tot een van de grootste van Zuidwest-Nederland.

Daar zitten ze, de oude rot en de jonge hond. De jongste van de twee, Roel Wouterse, wilde wel een interview geven voor deze serie, maar dan alleen als zijn gepensioneerde partner in crime, Ad Boerefijn erbij mocht. De groene wind die door het bedrijf waait komt immers uit zijn koker.  

Gespreid bedje
Drie jaar geleden kwam Wouterse er pas bij, en hij kan niet anders zeggen, het was een gespreid bedje. Nogal een overgang voor Wouterse, want bij de bedrijven waar hij vandaan kwam deden ze niet aan duurzaam ondernemen. Nu weet hij niet beter. Het is zijn tweede natuur geworden.

Dus eerst naar Boerefijn. Zo’n zes, zeven jaar geleden kreeg hij een neus voor groen, toen hij meedeed aan een cursus duurzaam ondernemen van de gemeente Breda, in 2009. Deelnemers mochten één jaar gebruik maken van de Milieubarometer, een instrument om de milieuprestatie en CO2 footprint van bedrijven te meten. Die zat bij de cursus inbegrepen. En daarmee ging de knop om. Meten is weten, liet het softwarepakket zien. In no time zag Boerefijn dat het zou lonen om te investeren in groen. En niet zo’n beetje ook.

De twee gaan heel ver
“Alles wat we nu beetpakken houden we tegen het licht van duurzaamheid en tegen alles wat maar CO2 uitstoot veroorzaakt,” zegt hij. De twee gaan dus ver, heel ver. Een greep: na die cursus kwamen op alle locaties lichtmelders, er werden slimme meters opgehangen, talloze afvalbakken neergezet, ventilatiesystemen aangebracht, er kwam dakbedekking van een speciaal soort en in een pand dat werd overgenomen werden in één keer alle gloeilampen vervangen door ledverlichting.

En dan een van hun nieuwste investeringen, elektriciteitsmeters waarmee ze per kwartier kunnen zien hoeveel energie hun panden verbruiken. Die gebruiken ze om nog preciezer te investeren en kosten te besparen. “Zo van, als we die reclamezuil daar aan de doorgaande weg het komend uur uitzetten, wat besparen we dan?,” schetst Wouterse.

Op de meter kunnen ze het meteen zien, op het kwartier nauwkeurig dus. En als ze ontdekken dat dat nogal wat scheelt, komen de maatregelen er snel achteraan. “Nu zetten we ’s nachts de verlichting van de reclamezuilen uit. Er rijdt toch bijna niemand langs. Dat bespaart ze op de komma nauwkeurig 13,896 kWh en per jaar 5.072,04 kWh. Omgerekend naar euro’s is dat € 456,48 per jaar,” aldus Wouterse.

‘Groen is poen’
De hoofdreden voor die passie voor duurzaam, is de winst. Daar draaien ze niet omheen. Het zit in de genen om ieder dubbeltje om te draaien. Als het geen geld oplevert, dan investeren ze niet. “Groen is poen,” roept Boerefijn sinds die cursus als een mantra. De directie had hij zo overtuigd. Alleen al met afvalmaatregelen kon hij ze zestigduizend euro per jaar besparen.

Op de tweede plaats komt het gevoel voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook dat zit ze in de genen. Ondernemen met een lange termijnvisie, omdat dat goed is voor het milieu, de omgeving, én de werknemers. Ze zijn niet voor niks opnieuw genomineerd voor beste leerbedrijf van het jaar.

Meer afvalbakken vergroot succes
Goed punt, hoe zit dat eigenlijk met die energiemaatregelen en het personeel? Ging de knop ook daar om? Het vergt wel wat inspanning van iedereen en commitment, geven de twee toe. “We moeten mensen alert houden, blijven attenderen op dat ze hun spullen in de afvalbakken gooien,” zegt Wouterse.

En dus plaatsten de twee de afvalspreidingsbakken op verschillende plekken in de werkplaats. Hoeven de monteurs minder ver te lopen. Ze organiseren regelmatig informatiebijeenkomsten, om het personeel te laten zien wat hun medewerking zoal oplevert. Of om ze te vertellen over de milieunorm die ze hebben gehaald.

Iedereen een ledlamp voor thuis
En laatst nog, kreeg iedereen een ledlamp. Als iedereen thuis één gloeilamp zou vervangen voor deze ledlamp, zou het personeel met elkaar één huishouden aan energieverbruik besparen per jaar. “Dat is toch mooi?’, zegt Boerefijn. Het zit hem in de kleine dingen, weten de twee.  

Tot slot, die showroom. Vol met blinkende auto’s. Wringt dat niet? Ze snappen de vraag. En nee, het wringt niet. Boerefijn: “Het is ons product. Al sinds 1934. Je schiet er niks mee op om dat aan de kant te zetten.”

Liever geven ze hun klant voorlichting en advies over groene mobiliteit. Voor de ene klant betekent dat overstappen naar een elektrische auto, voor de ander advies in zuiniger rijden, of een andere set banden, die minder brandstof verbruikt. Maar een auto uitkiezen zonder stil te staan bij groen en CO2 moet ook kunnen, vinden de twee. Wouterse: “De één is er eerder aan toe dan de ander. Maar uiteindelijk volgen we allemaal.”

Oprichtingsjaar: 1934
Aantal werknemers: Rond de 500
Energieverbruik per jaar
2011 - 2.570.691 kWh
2014 - 1.994.821 kWh (Omzetting naar LED op de vestigingen heeft medio 2014 plaatsgevonden)
2015 - 1.713.787 kWh
2016 - 2.431.771 kWh (de toename in verbruik is te wijten aan 4 nieuwe truckvestigingen, Ede/Nijmegen/Duiven/Utrecht en de uitbreiding van de autoshowroom aan de Konijnenberg voor het Skoda deel)

Rijdt:
Roel Wouterse Seat Ibiza – benzine
Ad Boerefijn hybride

Deze serie is tot stand gekomen in samenwerking met het Bredaas Energie Initiatief (BEI).