menu

Nieuws

Afname winkelleegstand: positief maar niet te vroeg juichen

Bredavandaag logo
Evy van der Sanden

BREDA - De winkelleegstand is in 2015 in Breda met twintig procent afgenomen ten opzichte van 2014. Goed nieuws voor de binnenstad? “We moeten niet te vroeg juichen”, zegt voorzitter van het Ondernemersfonds Paul Bluemink, maar: “Dit is altijd een zeer positieve ontwikkeling.”

Bluemink: “Ik heb gisteren (dinsdag, red.) een rondje gemaakt met de citymanager en je hoort links en rechts wel geluiden over toenames. Met name in de binnenste ring gaat het steeds beter. Alleen in de aanloopstraten gaat het minder. Achterin hebben ze te maken met hardnekkige leegstand. Je merkt wel dat in straten als Boschstraat nieuwe leuke winkels verschijnen. Maar die aanloopstraten zijn echt een aandachtspunt.”

Het Ondernemersfonds denkt na over oplossingen voor de leegstand. Zo moet het bestemmingsplan van de gemeente gewijzigd worden waardoor andere ondernemers de kans krijgen zich in de aanloopstraten te vestigen, stelt Bluemink. Daarnaast moet huren van panden aantrekkelijker gemaakt worden voor ondernemers.

Maurice Vermeulen, bedrijfsmakelaar gespecialiseerd in winkels en eigenaar van Business 2 Real Estate, vindt het goed om te zien dat Breda afwijkt van de landelijke trend. Volgens hem is de leegstand in andere steden niet met twintig procent afgenomen. Maar ook Vermeulen zegt dat we niet te vroeg moeten juichen. “Er is nog steeds een aantal ketens dat het lastig heeft.”

Toch is hij positief over de ontwikkeling. “Zaken als de renovatie van de Barones en de vernieuwing van de Groene Poort zijn dingen die de stad uit het dal kunnen halen. Ook de opleving van het Van Coothplein, dat echt een terrassenplein is geworden, heeft een positieve uitstraling. Het is te hopen dat dat doortrekt.”

Om leegstand tegen te gaan, moet volgens Vermeulen gekeken worden naar een andere invulling in de toegangsstraten. Hij denkt aan dienstverlening en wonen. Daarnaast vindt Vermeulen het een goed idee om afwijkende openingstijden te hanteren, bijvoorbeeld op zaterdag tot 20.00 uur, om op die manier meer klanten te trekken. Nog een optie: een transferium. “Bijvoorbeeld aan de oost- en westkant van de stad. Dan kunnen mensen daar gratis parkeren en voor 2,50 euro naar het centrum komen.”