menu

Nieuws

‘Sint Janstraat steeds meer het zusje van de Sint Annastraat’

Bredavandaag logo
Hanneke van Bokhoven

CENTRUM - Wie de afgelopen jaren de Sint Janstraat in het Bredase centrum heeft overgeslagen en nu de straat in wandelt, herkent deze bijna niet meer terug. De straat onderging de afgelopen twee jaar een transformatie. Ondernemers willen zich er graag vestigen. “Het is een soort zusje van de Sint Annastraat.”

De Sint Janstraat functioneerde voorheen eerder als doorloop van de Grote Markt naar de Veemarktstraat, Sint Annastraat en Molenstraat. Ook de stadswandelingen komen nog steeds door de straat om de Sint-Antoniuskathedraal te aanschouwen. Maar met de komst van nieuwe zaken als conceptstore Noos31, Lunchzaak Jan en Alleman, Theehuis Pien en winkel A Cup of Cake veranderde het straatbeeld en weet nu ook winkelend publiek steeds vaker de Sint Janstraat te vinden.

Enkele winkels zoals De Kookwinkel en edelsmid en juwelier Zuni zijn al een hele tijd in de straat gevestigd. "Het is een soort begin van de Jordaan”, zegt de eigenaresse van Zuni. Zij zit al twintig jaar in de Sint Janstraat. Ze merkt dat de transformatie van de straat een proces is. “Het is de algemene bewustwording van de maatschappij die verandert, en daar spelen ondernemers op in. Dit proces zet zich om in dit soort type winkeltjes en horeca.”

Een van dat soort type zaken is Theehuis Pien. Eigenaresse Sandra Den Dekker opende haar biologische en vegetarische zaak in 2014. “De Sint Janstraat is een lief straatje met mooie kanten zoals de Sint Antoniuskerk. Ik ben hier vooral komen zitten vanwege de biologische markt om de hoek. Dat was een pluspunt. Maar ook de roze kozijnen pasten precies bij mijn zaak”, vertelt ze.

Den Dekker was een van de nieuwe creatieve kleine ondernemingen die opende in de Sint Janstraat. “In het begin was het wel al een drukke doorgang, ook vanwege de stadswandelingen. Toch functioneerde het meer als een ‘van a naar b’ straatje. Het is niet dat mensen er met een doel doorheen liepen. Nu merk je dat bezoekers gericht voor iets komen. Het is een alternatief hoekje geworden. Een soort zusje van de Sint Annastraat. De ondernemers in de straat vullen elkaar aan omdat er zoveel verschillende type zaken zijn.”

Volgens kwartiermaker en binnenstadsmanager Leo Grunberg is het een straat in opkomst. “Met name door de kleine creatieve en vooral Bredase bedrijvigheid. Mijn perspectief is dat de Sint Janstraat onderdeel is van de oostkant van de binnenstad. Het sluit perfect aan bij de omliggende Sint Annastraat en de Veemarktstraat. Een Breda’s dwaalgebied, met ambachtelijkheid. De binnenstad wordt compleet met dit soort bedrijvigheid. Je moet het een eigen identiteit geven. De straat krijgt met deze beweging ook steeds meer een voorkantprofiel”, is Grunberg van mening.

“Het is een introverte straat, die steeds meer naar buiten treedt. Een gezonde mix van wonen, een kerk, winkels en horeca”, gaat hij verder. Grunberg weet dat er nog steeds grote behoefte is van lokale ondernemers om zich in de binnenstad vestigen. Toch zijn de huurprijzen vaak net te hoog. “Het kan zijn dat de huurprijzen van de panden in de Sint Janstraat net wat aantrekkelijker voor Bredase ondernemers zijn dan die om de hoek.”

Grunberg noemt de verwaarloosde panden en de graffiti nog een minpunt van de straat. “Zo heeft het nog onvoldoende aantrekkingskracht. Maar daar kan nog verandering in komen.”

Ook Jose Mouwen van conceptstore Noos31 opende in mei 2014 haar zaak in de Sint Janstraat. Het pand sprak haar direct aan. “Ik heb gekozen voor deze locatie vanwege de verbintenis tussen sociaal en cultuur, ook vanwege de Nieuwe Veste. Het is een zijstraat van de grote massa. De bezoekers die hier komen nemen meer de tijd om de winkels die hier zitten te bezoeken. Ze willen een andere beleving. Breda is meer in ontwikkeling, dat geeft ook aantrekkingskracht en meer bezoekers van buiten Breda.”

Mouwen merkt dat de doorloop in de straat steeds drukker wordt. “Zeker met de Gasthuyspoort in ontwikkeling, wordt het in de toekomst denk ik nog drukker.”