menu

Nieuws

Uit de crisis: ‘Gasten komen terug, nog geen hallelujah’

De Bredase horeca is gematigd positief. foto Hinke Rutten
Bredavandaag logo
redactie

BREDA - De economie blijft groeien, stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Reden voor gejuich in de politiek, maar juichen de Bredase ondernemers ook? In vijf afleveringen de mening van de ondernemers. Vandaag: de horeca.

Door Wijnand Nijs en Debra van der Heide
De omzet van restaurants stijgt al drie jaar op rij, volgens de cijfers van het CBS. Dit heeft te maken met de stijging van prijzen vanaf 2007. Suzanne Langbroek van restaurant Binnen zegt wel een kleine stijging te merken ondanks dat de eerste twee maanden van het jaar altijd minder zijn. “Het is zeker beter dan voorgaande jaren maar dat heeft ook te maken met het zachte weer.”

Zachte winter
Jac Vink van Dickens & Jones is gematigd positief. “Wij hebben voor het eerst sinds veertien maanden een klein plusje gedraaid.” Of dat aan de economie ligt, durft de ondernemer niet te zeggen. “Ik denk dat het aan het weer ligt. We hebben geen vreselijke sneeuw of ijzel gehad of waarschuwingen van het KNMI om binnen te blijven.” Dat er in de maanden ervoor geen groei was, kwam volgens hem door het toegenomen aantal restaurants in Breda. “Daardoor zijn er minder gasten.”

Ook Joy Fortuijn van restaurant Flinstering denkt dat er meerdere factoren meespelen. “Het is moeilijk te zeggen of we nu al verandering merken. Door carnaval en restaurantweek is het nu drukker dan normaal. De consumenten geven wel meer uit maar of dit aan de groeiende economie ligt weet ik niet”, aldus de eigenaar.

Vijf procent groei
“Ik bespeur een positief sentiment, maar het is nog geen hallelujah”, stelt Ton Pinxten van Restaurant Wolfslaar. Het enige Bredase restaurant met een ster zit nu op een groei van iets meer dan vijf procent. “Maar dat mag wel na vijf jaar teruglopende omzet”, stelt de ondernemer. Hij ziet bij de zakelijke markt meer boekingen voor vergaderingen en minicongresjes. “Bedrijven willen contact met hun klanten.”
De gewone consument vindt Wolfslaar door de aangepaste formule en nieuwe menu’s aan de onderkant van de kaart. “35 euro voor een lunch, 45 euro voor een diner, dat heeft wel zijn uitwerking. De gasten komen terug.”

Daghap
Bij cafés nam de omzet met vijf procent af volgens de landelijke cijfers. Eetcafé Dependance merkt niet veel van de groeiende economie. Ook niet van de dalende trouwens. “We lopen het hele jaar door goed. We moeten onze omzet vooral hebben van studenten en daar werken de daghappen goed bij. Maar dat is sinds zeven jaar al het geval, als het goed is dan moet je het niet veranderen”, zegt marketingmanager Bas Wisse. Hij verwijst net als Vink naar de toegenomen concurrentie. “We moeten meer ons best doen om een goede omzet te halen."