menu

Nieuws

Iets achterblijvende bezoekersaantallen bij ‘start-up’ Stedelijk Museum

foto
Yvonne Keulaars
Bredavandaag logo
Michael Janiec

BREDA - Stedelijk Museum Breda, dat half juni opende, verwacht dit jaar zo’n 20.000 bezoekers te ontvangen. Dat laat het museum desgevraagd weten. Daarmee blijft het museum iets achter op de eigen doelstelling.

De bezoekersaantallen vallen iets lager uit dan eerst gepland werd. “Er is nog onvoldoende zichtbaarheid. Het kost daarnaast ook meer tijd om een stabiele stroom van bezoekers tot stand te brengen, evenals dat het bereik naar de stad zelf nog moet worden vergroot in het komende jaar.”

Een van de oorzaken is dus de nieuwigheid. “We zijn geopend als een start-up. In een recordtempo is er een nieuw museum neergezet, daarna zijn we door blijven ontwikkelen,” aldus de woordvoerder van Stedelijk Museum Breda. “Het was een proces van finetunen en voortborduren op het aanwezige aanbod.”

Die zichtbaarheid is een lopend proces en daar valt nog het één en ander te halen, laat een woordvoerder van het museum weten. “Je bouwt niet in een half jaar een nieuwe naam op. We moeten ook de relatie leggen met een grotendeels nieuw publiek.”

Extra maatregelen op vlak van marketing worden inmiddels uitgerold. “Bij de nieuwe tentoonstelling True Beauty werken we samen met een campagnebureau. Er wordt voor de Vlaamse markt een gerichte aanpak ontwikkeld. Het marketingteam wordt versterkt en er zal de komende jaren extra geïnvesteerd worden.”

Volgens het museum is de begroting gemaakt met het jaarlijkse bezoekersaantal van 40.000 en dit blijft dus het doel voor 2018.

Die bezoekersaantallen moeten gehaald worden met onder meer de vaste presentatie ‘Van Kasteel tot Station’, die verder is aangevuld onder meer met het  duoportret van Tiësto en Hardwell. Ook zijn er belangrijke langdurige bruiklenen binnengehaald: “Topstukken van het Rijksmuseum en Haags Historisch museum.”

Het educatieve aanbod voor het primair en voortgezet onderwijs, is sinds de opening ook flink uitgebreid. De ontwikkeling ervan wordt in 2018 vervolgd. “Onze stadscurator heeft in de afgelopen maanden zijn netwerk opgebouwd en onder de noemer van I.S.M. Breda zijn projecten gerealiseerd met partners in de stad, zoals: Nieuwe Veste, Graphic Matters, BUT festival, Fotoclub Eefje van Hoof, KOP en de Popronde.”

In 2018 verwacht het Stedelijk Museum Breda onder meer veel van de expositie Geheimen en gebreken, die neemt de omvangrijke Bredase collecties belicht. Daar is bij publiek en deskundigen vrijwel niets over bekend namelijk. De expositie richt zich op de geschiedenis en achtergrond van de collecties.

Een andere expositie die op de planning staat is True Beauty. Deze expositie behandelt de wisselwerking tussen wetenschappelijke en artistieke verbeelding. Het Stedelijk Museum Breda zal daarnaast één van de locaties zijn waar het komende BredaPhoto festival plaatsvindt.