menu

Nieuws

YOU is overal tijdens BredaPhoto

foto
Wijnand Nijs
Danny Veys bij zijn werk in het Stadsarchief.
Wijnand Nijs

BREDA - Een klein kind, zwarte vegen op het gezicht. Serieuze blik in de ogen, poserend in een desolaat landschap. Het is een beeld dat de Chinese fotograaf Jia Dai Teng Fei maakte voor het BredaPhoto-project The Absent State.

Een indringend beeld. Deze serie haakt binnen het thema YOU in op zelfredzaamheid. Het zijn kinderen die in de steek zijn gelaten door hun ouders, vaak al ver voor hun tiende verjaardag. Ze zorgen voor zichzelf en soms ook voor een ouder familielid. “Daar word je stil van natuurlijk”, vertelt Marianne de Bie, wethouder van Cultuur. Woensdagmiddag loopt ze mee met de preview langs een deel van de foto’s.

Het is de confrontatie met de wereld buiten je eigen veilige ‘bubbel’. Die vrijwillig en onvrijwillig plaatsvindt. “BredaPhoto is echt voor iedereen. Moeders met kinderen die hier in het Chassépark wandelen, je wordt uitgenodigd om te kijken, je moet kijken”, vat Jan Kamp van lijstenmaker Jan D’Art het samen. “Dat is de kracht van BredaPhoto.”

YOU is er op veel plaatsen in de stad en in veel vormen. Het is net alleen de confrontatie met leed, maar ook met creativiteit en zelfbeschikking. De metershoge foto’s van mensen die van boven tot onder getatoeerd zijn en dat trots tonen. Ook de reportage van Danny Veys, die in Canada een afgelegen goudmijn bezocht. “55 kilometer wandelen en daarna 150 kilometer met een kano”, vertelt hij nuchter.

Het is het verhaal van mensen die soms zelfs hun eigen leven op het spel zetten om zelfredzaam te zijn. Veys sjouwde zijn analoge apparatuur mee en maakte beelden die refereren aan de historie van het werk en het gebied.

De foto’s van Veys zijn bijzonder, het verhaal erbij geven ze een extra lading. “Ik zou daarom ook iedereen een rondleiding aanraden”, vertelt Kamp. Hij zag het festival de afgelopen jaren groeien. “Waar je dat aan ziet? Ze vallen niet in herhaling. Dat is knap.”

Veys’ landgenote Eva Beazar interpreteert YOU heel letterlijk. Zij photoshopte een familie bijelkaar door foto’s van vrienden en familie te combineren. De zwart-wit portretten die daaruit voortvloeiden intrigeren. Ze hangen net als het werk van Veys in het Breda’s Museum.

BredaPhoto is meer dan het Chassépark en het Breda’s Museum. Bij STEK en Belcrum Beach in de Belcrum, de Faam, Electron, in de Willemstraat en langs de Singels, maar ook bij Galerie Ecker en SBK.

“Het is laagdrempelig”, vindt De Bie. “Het is ook een goed voorbeeld voor de stad, zoals we dat ook met het Breda’s Museum willen. Je voelt dat het onderdeel is van de stad.”

BredaPhoto. Nog tot en met 30 oktober in Breda.