menu

Nieuws

Veel buitenlandse bezoekers naar Graphic Design Festival

foto Ivo van Stiphout
Bredavandaag logo
Debra van der Heide

BREDA – De vierde editie van het Graphic Design Festival in Breda heeft ruim 100.000 bezoekers aangetrokken. Tijdens het tiendaagse festival in de binnenstad van Breda zijn vele internationale bezoekers komen kijken naar de billboards, rijdende posters en groeiende muurschilderingen.

Het aantal bezoekers is een flinke stijging ten opzichte van vorige jaren. In 2012 trok het festival 75.000 bezoekers. Twintig procent van de bezoekers kwam uit het buitenland. Dit waren vooral studentengroepen uit het buitenland die zich hadden aanmelden voor de lezingen.

Er was ook internationale vraag naar een aantal projecten. De expositie Resolute in MOTI gaat later dit jaar naar Engeland, Polen, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en België.

De organisatie van het festival kijkt tevreden terug, zeker omdat er een korte voorbereidingstijd van drie maanden was. “We hebben veel positieve reacties ontvangen op de projecten in de openbare ruimte. Met name de Molsparking is door het publiek goed bevallen”, aldus Marlies den Hartogh, van het Graphic Design Festival.

Naast de exposities bood het festival een aanvullend programma aan met lezingen, workshops en films. Het programma was snel uitverkocht. “In een enkel geval stonden er zelfs om 5 uur ’s ochtends al rijen voor de deur.” Dat was het geval bij de Human Rights Tattoo van Kunstcollectief. Hier konden mensen één letter uit de tekst ‘The Universal Declaration of Human Rights’ laten tatoeëren.

Opvallend was dat zeker tachtig procent van de deelnemers afkomstig was van buiten de stad. “Deels kan dit verklaart worden door de groeiende ontwerp gemeenschap. Zo zagen wij ook de community op Facebook ook in korte tijd groeien van 7.000 naar nu bijna 12.000.” Het speelt volgens de organisatie ook mee dat de meeste onderdelen gratis waren.