menu

Nieuws

Culturele Hoofdstad 2018: ‘Eindelijk gaat het over de inhoud’

Serge Mouthaan

BREDA – Martijn Sanders, creatief directeur Brabantstad2018 Culturele Hoofdstad, presenteerde woensdag het bidbook dat er toe moet leiden dat de vijf grote Brabantse steden, onder leiding van Eindhoven, de titel binnenslepen. ‘Het is heerlijk om over het programma te praten’.

Na jaren van voorbereiding moet het nu gebeuren. De eerste uitwerking van kandidaatstelling is daar en moet komend half jaar geperfectioneerd worden. En niet in de laatste plaats: het moet gaan leven onder de Brabanders.

Heeft u het idee dat Culturele Hoofdstad 2018 voldoende leeft onder de inwoners?

“Ik denk nu nog niet. Het zou ook gek zijn als dat wel het geval was. Het wordt zowat de eerste keer dat we over het programma gaan praten. Je moet het over een paar maanden nog een keer vragen. Dan is het heel anders. Het is ook van en door Brabanders. Het gaat om zo’n zevenhonderd ideeën. Het is echt collectief tot stand gekomen. Het is niet bedacht op een zolderkamertje in Amsterdam.”

Het gaat om grote bedragen die de steden afzonderlijk moeten bijdragen. Tien miljoen euro per stad. Is het de moeite waard voor Breda en de andere steden?

“Het is het grootste culturele festival dat in Nederlands gaat plaats vinden. Het budget inclusief vanuit het Rijk en sponsorinkomsten ligt rond de 140 miljoen euro. Het is gigantisch. Ik denk dat er heleboel winst valt te behalen. Het is bewezen dat er financieel twee keer zoveel terugkomt als wat er wordt ingestoken.”

U kreeg kritiek aan uw adres over dat u per dag 1500 euro bij de organisatie in rekening brengt. Hoe heeft u dat ervaren?

“Het is niet echt leuk. Het gaat uiteindelijk niet om de salarissen, want ik wil beoordeeld worden op mijn prestaties. Het genoemde bedrag is ook geen loon. Het is het bedrag dat mijn bedrijf in rekening brengt. Ik heb dan ook weinig zin om dit uit te diepen.”

Eindhoven draagt, mits Brabant wint van de andere kandidaten, de officiële titel Culturele Hoofdstad. Heeft die stad niet onevenredig veel voordeel daarvan ten opzichte van de andere deelnemende steden Breda, Tilburg, Den Bosch en Helmond?

“Ik zie dat anders. Ten eerste omdat Culturele Hoofdstad zich in de hele provincie afspeelt. We hebben een kaart van Brabant ontwikkelt waarop precies staat aangegeven op welke plek iets afspeelt. Dan zie je dat het erg goed is verdeeld. Buiten dat zien we daar heel streng op toe. Dat benadrukken we dan ook telkens. Ten tweede: wat de stad investeert komt ook terug naar de stad.”

“Eindhoven geeft ook aan dat ze het niet alleen kan. Burgemeester Rob van Gijzel zegt dat regelmatig. Dat geldt voor alle vijf de steden. Die kunnen solo niet op tegen de andere kandidaten, waaronder Utrecht en Maastricht.”

Het programma wordt als erg gevarieerd gepresenteerd. Schuilt daar geen gevaar in van een te breed aanbod? Of is dat juist de kracht?

“Goede vraag. Je moet er voor zorgen dat er een rode draad is. Dat er een lijn te zien is. Het gaat om het leggen van verbanden. Dat moet de lijn zijn. Het netwerk is in Brabant aanwezig, maar er wordt nog te veel in de eigen tuin gekeken.”

Er is in Brabant op cultureel gebied te weinig zichtbaar. Dat wordt zo in het bidbook gesteld. Hoe gaat u dat verhelpen?

“Kijk in een reisgids zoals de Lonley Planet en zie je ziet bijna niets terug over Brabant. Dat moet totaal veranderen. Dat kan door een evenement als Culturele Hoofdstad te organiseren.

Voelt u zich als Amsterdammer al verbonden met Brabant

“Het is ontzettend leuk werken. Ik heb hier in het verleden al vaker gewerkt. De aanwezigheid van een breed cultureel aanbod verraste mij niet zozeer. Wel de onbekendheid buiten Brabant. We moeten er voor zorgen dat Brabant de Champions League gaat spelen.”