menu

Nieuws

Meer bezoekers Graphic Design door nieuwe naam

Serge Mouthaan

CENTRUM – De bezoekersaantallen van het Graphic Design Museum moeten omhoog. Een nieuwe naam moet daar volgens directeur Mieke Gerritzen voor zorgen. Vanaf negen december luidt de naam MOTI.

Museum Of The Image, zoals het voluit wordt geschreven, moet beter aangeven waar het museum voor staat. Gerritzen is van mening dat Graphic Design hopeloos ouderwets is in een markt die zich met rasse schreden heeft ontwikkeld.

“Ten eerste is Graphic Design maar een onderdeel van waar wij ons op richten. Het dekt niet de lading en associeert vooral met de twintigste eeuw. Het vakgebied is heel erg in beweging geweest. Er zijn heel veel mogelijkheden bijgekomen”, meent Gerrizten.

Ze wijst op dat de grens tussen de vakgebieden tegenwoordig in elkaar overlopen en dat het museum zich daarop richt. Het Graphic Design Museum bestrijkt al een paar jaar dat hele gebied.

“Sponsoren en het bedrijfsleven willen niet meer geïdentificeerd worden met grafisch ontwerp. Dat is ook belangrijk. Het draait niet meer posters en boeken. De mensen aan wie wij het hebben voorgelegd, vinden het een logische stap”, aldus de directeur.

Dat MOTI niet direct herkenbaar zal zijn, onderkent Gerritzen. “We zullen eerst vooral de naam Museum of the Image voeren met als ondertitel MOTI. Pas later zal het een begrip worden.”

De komende tijd zal gewerkt worden aan het vernieuwde logo dat straks overal in terug moet komen. Dat kost ongeveer 10- tot 15-duizend euro. Het wordt nog wel lastig om de url vast te leggen, omdat bijvoorbeeld moti.nl al is vastgelegd net als moti.org.

Gerritzen: “Dat is bekend. We zijn aan het onderhandelen over moti.nl. Bijna alle internetadressen met vier letters zijn al ergens geregistreerd. We zijn er mee bezig, maar het mag in ieder geval niet veel gaan kosten.”