menu

Nieuws

Het belang van derde plaats eerst voor een stad

foto
Guido van der Kroef/iizzo
Beers and Barrels.
Bredavandaag logo
Guido van der Kroef

BLOG - Breda heeft weer een nieuwe horecalocatie. Deze keer gaat het om ‘Beers & Barrels’ in de markante oude locatie van het Brouwershuis aan de Ceresstraat. De nieuwe plek is niet alleen prachtig vanwege het historische karakter, maar ook omdat het de zoveelste mooie ontmoetingsplek van de stad is.

Eerste, tweede en derde
Een plek als deze wordt ook wel een ‘third place’ of ‘third space’ genoemd. Het begrip is afkomstig van een Amerikaanse stadsocioloog, Ray Oldenburg. De ‘first place’ was in zijn visie onze directe thuisomgeving, de ‘second place’ onze werkomgeving (het kantoor of werkplaats) en de ‘third place’ de publieke plaats waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. En deze ‘third places’ vormen het  kloppend hart van een stad, en dus ook van Breda. Denk aan openbare ruimtes parken, openbare flexwerkplaatsen, bibliotheken, en horecagelegenheden.

Volgens Oldenburg moet een ‘third place’ aan een aantal voorwaarden voldoen, waaronder:

  • is gratis of voor heel weinig geld toegankelijk
  • voedsel en drank, hoewel niet essentieel, zijn er bij voorkeur verkrijgbaar
  • is gemakkelijk bereikbaar voor iedereen (op loop- of fietsafstand) en gemakkelijk toegankelijk (letterlijk en figuurlijk geen hoge drempels)
  • trekt een vast groep van plaatselijke bewoners aan
  • heeft een gezellig, comfortabel en vriendelijk karakter
  • er zijn zowel oude als nieuwe vrienden/bekenden te vinden.

Bruisend Breda
‘Third places’ stimuleren het sociaal contact en de sociale interactie. Daardoor ontstaat er een gevoel van gezamenlijkheid dat voor zowel werk (en economie), wonen als privé onmisbaar is. Zet de aanwezigheid  van ‘third places’  langs de marketing-gedachte van ‘Breda schakelstad’, en je snapt precies waar het in dat opzicht om gaat. De ‘third place’ is een ‘thuis buiten je huis’. Voor iedereen. Het Amerikaanse café ‘Cheers’  uit de vroegere gelijknamige serie geldt als het klassieke voorbeeld van een ‘third place’. Maar intussen zijn er genoeg plaatsen in Breda die daar niet voor onder doen.

Er valt nog veel meer te zeggen over de onmisbare ‘third places’. Feit is dat de stad ze moet koesteren en aanmoedigen, of het nu om een park, een flexplek, een plein, een restaurant of een bibliotheek gaat. Een stad met veel ‘third places’  is een stad waar mensen graag komen. Geen wonder dat Breda steeds leuker wordt.

Guido van der Kroef