menu

Nieuws

Zomerse verrassing: Bijna drie weken trein Breda-Brussel

foto
Wijnand Nijs
In januari reed er een ludieke trein Breda-Antwerpen buiten de dienstregeling.
Wijnand Nijs

BREDA - De hoofdpijnlijn Brussel-Amsterdam met een shuttle tussen Breda en Antwerpen krijgt een tijdelijke zomerse verrassing. Tenminste, zo kun je het uitleggen. Want bijna drie weken rijdt er een intercity tussen Brussel en Breda. Rara, hoe kan dat?.

De curieuze internationale verbinding is uit de hoge hoed gekomen vanwege het werk aan het spoor op de Moerdijkbrug. Van 25 juli tot en met 11 augustus, vervangt ProRail het spoor op de spoorbrug bij Moerdijk en in de buurt van Dordrecht. Daardoor is alleen het HSL-traject beschikbaar.

“Daardoor moeten meerdere treinen omrijden”, geeft de woordvoerder van NS aan. “Om te zorgen dat zoveel mogelijk verbindingen in stand blijven, loopt een aantal treinen via het HSL-spoor.” Omdat ook het traject Brussel-Amsterdam over normaal spoor gaat en dus niet kan rijden, vervalt deze lijn en rijdt er een shuttle tussen Breda en Brussel. “Op die manier beperken we de overstap voor reizigers tussen Amsterdam en Brussel tot een overstap in Breda.”

Daarmee heeft dit nadeel voor Bredase reizigers richting België een groot voordeel. De overstap in Roosendaal is dus in die periode ook niet nodig. Toch? “Dat klopt inderdaad.” De reistijd tussen Breda en Antwerpen/Brussel is door deze ‘omleiding’ ook korter: een kwartier zelfs.

Internationale, maar ook nationale reizigers, moeten richting Rotterdam gebruik maken van de vier Intercity’s per uur die zoals gebruikelijk over HSL-spoor rijden: de Intercity Direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven. Reizigers op het traject Breda-Zwijndrecht en Dordrecht-Dordrecht-Zuid kunnen gebruik maken van bussen. Reizigers die naar Dordrecht willen vanuit Breda moeten dus ook met de bus.

De werkzaamheden zijn nodig vanwege gebreken die duidelijk zijn geworden na eerder werk. Het spoor op de Moerdijkbrug is in 2003 vervangen en heeft in 2014-2015 groot onderhoud gehad. “Helaas is gebleken dat dit zeer complexe onderhoudswerk niet juist is uitgevoerd, waardoor in 2016 diverse spoedreparaties hebben plaatsgevonden met veel hinder voor reizigers en verladers”, aldus een woordvoerder van ProRail.

Een totale vernieuwing van de ruim één kilometer lange spoorconstructie is daarom noodzakelijk.