menu

Nieuws

Nieuw lectoraat NHTV: ‘Wat gaat de zelfsturende auto betekenen?’

foto
Flickr.com/smoothgroover22
Een van de onderzoeksvragen van het lectoraat mobiliteitsmanagement gaat over de betekenis van de zelfsturende auto.
Wijnand Nijs

BREDA - De Academie voor Stedenbouw, Logistiek en Mobiliteit (SLM) van NHTV Breda is gestart met een lectoraat Mobiliteitsmanagement. Ineke Spapé is aangesteld als lector aan de hogeschool.

Het lectoraat heeft zelf als doel om meer afstemming te creëren tussen de verschillende vervoersmiddelen waar in Nederland gebruik van wordt gemaakt; denk daarbij aan de auto, fiets, bus of tram. Momenteel worden deze vervoersmiddelen op individueel gebruik onderzocht. Het lectoraat wil een betere samenwerking tussen deze vervoersmiddelen realiseren en vooral meer onderzoek  doen naar beweegredenen en behoeften van de reiziger. Dit moet een positief effect hebben op de reiziger, zodat deze zich op eenvoudige wijze van a naar b kan verplaatsen.

Ineke Spapé, lector en aanjager van het nieuwe lectoraat geeft aan dat de afdeling tot en met 2017 bestaande kennis op het gebied van mobiliteitsmanagement gaat verzamelen, selecteren, rubriceren en vervolgens ontsluiten. “Een nieuwe kennisportal mobiliteitsmanagement moet het resultaat zijn. We willen een duidelijke visie ontwikkelen op het gebied van mobiliteitsmanagement en uiteraard gaan onze studenten structureel onderzoek verrichten op dit gebied.”

Het lectoraat wordt gefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu via het programma Beter Benutten. Het ministerie verwacht van het lectoraat dat zij actief kennis over gedragsbeïnvloeding van reizigers en mobiliteitsmanagement, verspreiden. Zo moet meer vanuit de reiziger nagedacht worden over diens reismogelijkheden en planning: hoe kunnen reizigers het beste bediend worden? Welke alternatieven hebben de voorkeur? Met informatie via reisapps? En wat gaat de zelfsturende auto betekenen?

Gemeente Breda werkt in het project samen NHTV, onder meer binnen het project ‘Singel mijden’, waarbij het verkeer op de singels in Breda beter kan doorstromen en gebruik maakt van alternatieve routes. Momenteel loopt er een Europese aanbesteding om dit project te realiseren.