menu

Nieuws

Bord tegen straatroof wekt irritatie

beeld Youtube
Pepijn Nagtzaam

BREDA - De vorige week gelanceerde campagne tegen straatroof is niet bij iedereen goed gevallen. De gemeente plaatste voor de campagne onder andere een tekstkar op de hoek van de Vismarktstraat.

De reacties op het bord zijn wisselend. Paul de Beer (D66) vindt het goed dat jongeren bewust worden gemaakt van het feit dat ze op moeten passen voor straatroof. “Maar zet zo’n kar dan in de inloopstraten. Als je dat midden in het historische centrum doet - de trekker van Breda - dan is dat slechte promotie voor de stad. "

Onder de noemer ‘Ben jij het waard om beroofd te worden?’ richt de campagne zich op jongeren tussen de 16 en 25 jaar. De campagne is bedoeld om jongeren te informeren over maatregelen die zij kunnen nemen om straatroof te voorkomen.

De Beer snapt de gedachte wel, maar twijfelt of de balans goed is. “Een dergelijke actie zorgt er misschien voor dat er een straatroof minder is, maar je maakt mensen wel bang. Goed voor de statistieken dus, maar funest voor het veiligheidsgevoel.”

Op de website mijnstraatwaarde.nl kunnen jongeren nagaan hoe een straatrover hun ‘straatwaarde’ inschat. Via een korte test wordt geprobeerd jongeren stil te laten staan bij wat ze op zak hebben, wat dat kost en hoe ze zich gedragen.

Dit jaar zijn er in Breda 86 straatroven gepleegd, vorig jaar waren dat er 98. Landelijk is te zien dat de meeste roven in de weekendnachten plaatsvinden. Ruim de helft van het aantal slachtoffers in regio Zeeland-West-Brabant was 24 jaar of jonger en ongeveer zestig procent daarvan is man.

De meeste straatroven worden in Amsterdam gepleegd (24%), gevolgd door Rotterdam (19%) en Den Haag (15%). Ook in Schiedam, Almere en Eindhoven vinden relatief veel straatroven plaats. Breda staat, gelet op het aantal inwoners, op de 11e plaats van het aantal gepleegde straatroven.