menu

Nieuws

‘HSL Breda-Amsterdam opnieuw aanbesteden’

De eerste rit van de trein op de HSL in april 2011. foto Thaddeuz
Erik Eggens

BREDA – ‘De exploitatie van de HSL Breda-Amsterdam zou opnieuw moeten worden aanbesteed. De NS heeft er een potje van gemaakt’.

Dat stelt oud-minister voor Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos (10998-2002) in het NRC Handelsblad van zaterdag.

“De minister (ze doelt op Melanie Schultz van Haegen, red.) moet de HSL opnieuw aanbesteden”, vindt Netelenbos. “Daar is niets op tegen. De winnaar van de vorige keer heeft er een potje van gemaakt. Nou, ik zou zeggen: doe het opnieuw. Dan kunnen buitenlandse partijen weer meedingen en zal NS met een vlijmscherp bod moeten komen. Doe je dat niet, dan draait de belastingbetaler op voor het falen van NS. Dat is niet terecht.”

Inmiddels is het tien jaar geleden dat het contract aan de NS werd gegeund en nog steeds is de HSL nog niet volledig operationeel. Sinds april rijdt de HSL wel van Amsterdam naar Breda en vice versa. De topsnelheid van 300 wordt in Nederland nog steeds niet gehaald. De trein moet het doen met 160 kilometer per uur. De HSL is ook nog steeds niet winstgevend.

Netelenbos haalt in de NRC hard uit naar hoe de NS de aanbesteding heeft aangepakt. “Er is een cynisch spel gespeeld door NS, daardoor is de hsl geen succes geworden. Het bedrijf heeft een niet-reëel bod gedaan op de lijn en er vervolgens weinig energie ingestopt om er daadwerkelijk een succes van te maken. Ik zou me er voor schamen als ik de NS was.”

Lees hier het interview in het NRC Handelsblad.

Tags
HSL