menu

Nieuws

Bredase toprestaurants in exclusieve restaurantweek Smakelijk Breda

foto
Joep van Aert
De chefs van de deelnemende restaurants.
Bredavandaag logo
Advertorial

(advertorial) - Het is een week waarin liefhebbers van goed eten hun vingers bij af kunnen likken: de restaurantweek van Smakelijk Breda. Na een succesvolle aftrap in 2017 volgt van vrijdag 2 tot en met zondag 10 maart de tweede editie. Gasten genieten dankzij de korting van een 4-gangenmenu voor slechts 35 euro. Vanaf nu kan er gereserveerd worden.

De filosofie van Dex Bos van Smakelijk Breda is helder. “Breda kennis laten maken met wat we aan culinaire restaurants binnen de stadsgrenzen hebben.” Zijn toonaangevende website met nieuws, blogs en restaurantgids geeft al bijna vier jaar een kijk in de keuken bij de Bredase chefs. Bos geldt inmiddels als een kenner van het Bredase restaurantwezen.

Net na de fotoshoot voor de promotie van de week tonen de chefs zich enthousiast. Al twijfelde Arjan Meinesz (Restaurant MeinesZ) even of hij wel mee zou doen aan de restaurantweek. Meinesz en zijn partner Maaike verkochten het restaurant en zijn opzoek naar een nieuwe locatie. “Dit is een van de laatste momenten dat we open zijn met ons huidige restaurant. Tijdens de restaurantweek willen het beste van onszelf laten zien.”

Mooie restaurants
Ruud van Nes, chef bij ‘t Jagthuijs in Ulvenhout, gebruikt de restaurantweek om te laten zien wat hij in huis heeft aan Breda en de regio. “Het mooie van deze week is dat het regionaal is en dat je met mooie restaurants jezelf presenteert. Deze week is een mooie kennismaking.”

Ook Van Nes kijkt wat er tijdens de week het aanbod is. Wat het in elk geval wordt? “Herkenbaar. De klassiek Vlaamse keuken, met invloeden vanuit de hele wereld, maar vooral van de Oosterse kant. Als gast wordt je verrast. Met goede ingrediënten gaan we er het beste uithalen.”

Ook sterrenrestaurant Wolfslaar doet mee. Meesterkok Maarten Camps volgt de seizoenen. Winterse groenten komen zeker voorbij in zijn menu, dat hij overigens nog niet heeft samengesteld. Savooiekool, aardpeer. Het kan zomaar. “Maar ook daar kun je mooie gerechten van maken. Ik ga sowieso een nieuw gerechtje proberen.”

Camps kijkt uit naar de nieuwe gasten. “Het leuke is dat we tijdens deze week vooral meer gasten uit de kleine kring rond Breda hebben én dat we een jongere doelgroep hebben.” De week spreekt hem erg aan. “Dit is goed voor Breda”, stelt hij. Zijn collega Bart Klomp van Liefdegesticht sluit zich daar van harte bij aan. “Je laat als Breda echt zien wat je in huis hebt tijdens deze week”, prijst hij zijn collega-deelnemers.

'Mensen blij maken'
Vorig jaar was Liefdegesticht in korte tijd volgeboekt tijdens de restaurantweek. “We laten zien wat we normaal ook doen. Dat betekent dat we het menu aanbieden wat na carnaval op de kaart staat, met de kwaliteit die we altijd bieden.” Het doel van Klomp: “Mensen blij maken, daar doe je het voor.”

De 14 restaurants die deelnemen aan de restaurantweek zijn: Binnen Breda, Chocolat, De Stadstuin, Hemels, Liefdegesticht, MeinesZ, Mirabelle, Ruitersbosch, Salon de Provence, ’t Jagthuijs, Van Ouds, Wijnbar Pinot, Wolfslaar en Zuyd.

Reserveren kan vanaf nu via de website van Smakelijk Breda.