menu

Belangrijk bericht: BredaVandaag stopt over 9 dagen. Lees hier meer

Nieuws

‘Als ik een nieuwe trend zie, duik ik meteen in Google Keyword Planner’

Stephan Broeders van LampenOnline.com.
Bredavandaag logo
Advertorial

(advertorial) - Stephan Broeders (39) is in 2008 één van de eerste Nederlandse internetondernemers in lampen. Zonder online kennis koopt hij voor duizend euro zijn eerste webshop en begint ‘gewoon’ met lampen verkopen. Vandaag de dag is LampenOnline.com een succesvolle website met grote klanten als de Ziggo Dome en hoge scores in Google zoekresultaten. Wat doet deze Bredase internetondernemer goed waar anderen nog goochelen met de mogelijkheden van online?

“Het Eurekamoment kwam toen ik een catalogus voor verlichting doorbladerde. Dat wilde ik ook, maar dan online. D-signverlichting.nl ging de webshop heten. Ik wist van toeten noch blazen, van verlichting noch van online, maar na drie weken had ik mijn eerste order. Dolgelukkig was ik! Een sticker erop en de eerste bestelling kon de deur uit. Inmiddels hebben we zo’n 70 tot 80 orders per dag en kan ik 99 procent van de vragen over verlichting beantwoorden. Fittingen, lichtopbrengst, schaduwval, kleurtemperatuur: ik heb het allemaal in de praktijk geleerd. Natuurlijk gaat er weleens iets fout. Als je dat maar durft toe te geven en oplost. Leergeld noem ik dat."

"Het belangrijkste voor een webshop is dat je online gevonden wordt. Zo’n zoektocht begint bijna altijd bij Google. Daarom hebben we eind 2012 de domeinnaam LampenOnline.com gekocht. Want als dat wat je doet in je domeinnaam zit, dan word je sneller gevonden. Vervolgens hebben we al onze andere domeinnamen – kinderlampen.nl, badkamerverlichting.nl, et cetera – naar die website gelinkt. Dat heeft een enorme traffic gegenereerd. Verder doen we veel aan online marketing om mensen naar de site te trekken. Zo geven wij maandelijks duizenden euro’s uit aan advertenties op Beslist.nl en Google. Ons internetmarketingbureau adviseert ons daarbij en helpt onder andere met social media en linkbuilding. Als je echt professioneel wilt zijn, moet je niet alles zelf willen doen. Dan leg je het af tegen marktleiders als Bol.com."

'Veel ondernemers beseffen niet dat je je constant moet aanpassen aan de markt'

"Via mijn vader, die een installatiebedrijf had, ben ik met DRV in contact gekomen. DRV ondersteunt ons op financieel gebied, verzorgt de jaarcijfers en de btw-aangifte. Maar DRV helpt bijvoorbeeld ook bij het berekenen van onze solvabiliteitsgegevens, die we nodig hebben voor Thuiswinkel Waarborg. Verder doen we zelf de boekhouding. Omdat de specialisten van DRV ons heel proactief adviseren, gaat ook dat steeds efficiënter. Zo hebben we op aanraden van DRV een ander boekhoudpakket genomen, zodat we samen in hetzelfde systeem kunnen werken en veel processen nu geautomatiseerd zijn. Dat soort oplossingen, daar heb je wat aan."

"Veel ondernemers beseffen niet dat je je constant moet aanpassen aan de markt. Als ik een nieuwe trend zie, zoals onlangs Hue lampen, dan ga ik in de Google Keyword Planner meteen kijken met welke zoektermen je zo’n lamp vindt en hoeveel zoekvolume erachter zit. Ik ben altijd bezig. Mijn vrouw werkt ook in het bedrijf en zegt weleens dat het nooit ophoudt. Dus ja, hard werken en groeien is mooi, maar soms is het lastig om de balans te vinden. Toch geloof ik heel sterk dat je alles kan bereiken, als je maar echt wil. Vroeger had ik een collega die begon als vakkenvuller. Nu is hij hoofd van een distributiecentrum. Echt willen en erkennen dat je niet alles zelf kan, dan kom je een heel eind.”

Wilt u meer weten over LampOnline? Lees meer op www.lampenonline.com.

DRV Accountants & Adviseurs is met een team van 420 medewerkers en 11 vestigingen in Zuidwest-Nederland een inspiratiebron voor nuchtere ondernemers.

Wijk
Heuvel