Afbeelding
Foto: BredaVandaag

Aan de keukentafel met accountmanager Kim: ‘Je helpt ondernemers zichtbaar zijn’

Door: Hanneke Marcelis Economie

BREDA - Normaal gesproken komen in deze rubriek werknemers aan het woord over hun functie binnen het bedrijf waar ze werken. Maar deze week is het een uniek interview. Op 1 april 2024 nam accountmanager Kim Kustermans na zo’n 10 jaar afscheid van Uitgeverij de Bode en BredaVandaag. In deze ‘Op de werkvloer bij’ vertelt zij over het werk dat zij tien jaar lang met veel plezier heeft gedaan.

Kim, wat houdt de functie van accountmanager voor BredaVandaag in? 
“Het werk als accountmanager draait echt om klanten. Als accountmanager onderhoud ik het klantcontact en ben ik actief bezig met het werven van nieuwe klanten. De klanten van BredaVandaag zijn natuurlijk onze adverteerders. Dat varieert van grote landelijke spelers tot de bakker om de hoek. Ik denk met hen mee over hoe zij het beste hun bedrijf en producten in de markt kunnen zetten. Dat is echt maatwerk. BredaVandaag is een wekelijkse huis-aan-huiskrant en dagelijkse nieuwssite. En het merk is onderdeel van Uitgeverij de Bode, waaronder in totaal 15 lokale titels in heel West-Brabant en Midden-Zeeland vallen. We kunnen klanten dus enorm veel bieden. Van online banners op onze websites tot een volledig eigen bijlage in onze papieren krant.”

Hoe ziet een werkdag eruit?
“Een dag is eigenlijk altijd vol verrassingen. Dat dynamische is ook meteen wat het zo leuk maakt. Ik start mijn dag op kantoor met mijn collega’s. We kunnen goed met elkaar sparren, en natuurlijk is het ook gezellig. Op kantoor bel ik met klanten, werk ik mijn mailbox bij, maak ik afspraken en werk ik offertes uit. Daarna stap ik in de auto en ga ik de stad en dorpen in.”

“Soms is het klantcontact op afspraak. Maar koude acquisitie is ook onderdeel van het werk. Ik stap regelmatig bij ondernemers binnen om te kijken of BredaVandaag iets voor hen kan betekenen. Ook zorg ik natuurlijk voor een sterk netwerk in Breda. Investeren in contacten is dus ook heel belangrijk.”

Wat vind je leukste aan deze baan?
“Dat is voor mij toch het klantcontact. Het is enorm leuk om met alle diverse klanten in gesprek te gaan en mee te denken. Juist omdat het varieert van grote bedrijven en gemeentes, tot de lokale ondernemer om de hoek. Het geeft veel voldoening om hen te helpen om ze op de juiste manier zichtbaar te maken in Breda en omgeving.”

Breda is de grootste stad binnen het verspreidingsgebied van uitgeverij de Bode. Hoe is het om te werken in Breda?
“Werken met ondernemers en organisaties uit de gemeente Breda is ontzettend leuk. Breda is echt een bruisende stad. Er gebeurt ontzettend veel, en daarom liggen er als accountmanager altijd kansen om te pakken. Daarnaast is de gemeente Breda natuurlijk meer dan alleen de stad en wijken. De gemeente bestaat ook uit sterk lokaal betrokken wijken en dorpen. Dat zorgt voor heel veel afwisseling. Het ene moment zit je aan tafel bij de gemeente, en het andere moment met de organisatie van een lokaal geworteld evenement. Die afwisseling geeft veel energie.”

Je hebt 10 jaar bij Uitgeverij de Bode gewerkt. Wat is er zo leuk aan het werken bij dit bedrijf?
“Ik ben ooit bij de uitgeverij begonnen als stagiaire, en ben altijd bij de uitgeverij blijven werken. Dat komt onder andere door het grote vertrouwen dat ik er heb gekregen. Ik heb me in de afgelopen jaren enorm mogen ontwikkelen en heb veel kansen gekregen om door te groeien. Daarvoor was echt de ruimte. Bovendien heb ik altijd nieuwe uitdagingen kregen waar ik veel energie uit kon halen en waardoor ik kon blijven leren.”

Waarom heb je besloten om te stoppen?
“De keuze om te stoppen was geen gemakkelijke. Ik heb met ontzettend veel plezier bij Uitgeverij de Bode en BredaVandaag gewerkt. Maar ik was nog een tiener toen ik voor de eerste keer een voet over de drempel zette bij de Bode. Na tien jaar is het moment voor mij aangebroken om een sprong in het diepe te wagen en voor een totaal nieuwe stap in mijn carrière te gaan.

Mijn vertrek betekent voor iemand anders natuurlijk een enorm mooie kans. De vacature van accountmanager voor BredaVandaag staat nog open. Ik zou iedereen die graag aan de slag wil met een mooie, uitdagende functie in Breda willen oproepen om te solliciteren!”

Zie de vacature hier.

Naam:
Kim Kustermans

Leeftijd:
29 jaar

Functie:
Accountmanager

Bedrijf:
BredaVandaag | Uitgeverij de Bode

Woonplaats:
Zundert

CV:
‘Ik studeerde commerciële economie en deed een opleiding sales en marketing. Als stagiaire begon ik bij Uitgeverij de Bode, en daar ben ik tien jaar lang gebleven. Na tien jaar heb ik gekozen voor een nieuwe stap, en daarom krijgt nu iemand anders de kans om aan de slag te gaan als accountmanager van BredaVandaag’